کمک های ایالات متحده به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنا پیشرفت می کند



واشنگتن (AP) – سنا کمک نظامی 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد و این قانون را پس از ماه‌ها تأخیر و بحث‌های بحث‌انگیز درباره میزان مشارکت ایالات متحده در جنگ‌های خارجی به رئیس‌جمهور جو بایدن ارسال کرد.

این لایحه سه شنبه شب پس از تصویب این بسته در مجلس نمایندگان با 79 رای موافق در برابر 18 رای به تصویب رسید. بایدن که با رهبران کنگره برای جلب حمایت کار می کرد، بلافاصله پس از تصویب در بیانیه ای گفت که روز چهارشنبه آن را امضا خواهد کرد و روند ارسال تسلیحات به اوکراین را که در حال مبارزه برای حفظ خط مقدم در برابر روسیه است، آغاز خواهد کرد.

بایدن گفت: «امشب، اکثریت دو حزبی در سنا به مجلس نمایندگان پیوستند تا به درخواست تاریخ در این مقطع حساس پاسخ دهند.»

این قانون همچنین 26 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل و کمک های بشردوستانه به شهروندان نوار غزه و 8 میلیارد دلار برای مقابله با تهدیدات چین در تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام اختصاص می دهد. مقامات ایالات متحده گفتند که حدود یک میلیارد دلار کمک می تواند به زودی برسد و بخش عمده آن در هفته های آینده خواهد آمد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، کمی پیش از رای گیری در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که اگر کنگره این کمک ها را نمی پذیرفت، “آمریکا بهای آن را از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی می پرداخت.”

او گفت: «کارهای بسیار کمی که ما انجام داده‌ایم به این سطح از اهمیت تاریخی رسیده‌اند.

شومر در سخنرانی خود در مجلس سنا گفت که سنا در حال ارسال پیامی به متحدان ایالات متحده است: “ما در کنار شما خواهیم بود.”

شومر و رهبر جمهوری خواهان سنا، میچ مک کانل، تصویب این قانون را اولویت اصلی خواندند و موافقت کردند که کمک به اوکراین و اسرائیل برای کمک به تصویب تصویب شود و استدلال می کنند که اگر روسیه عواقب بدی برای ایالات متحده و بسیاری از متحدان جهانی آن داشته باشد. تجاوزات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بدون کنترل باقی می ماند. آنها با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، یک جمهوری‌خواه، برای غلبه بر مخالفت‌های ظاهراً سرسخت جمهوری‌خواهان برای کمک به اوکراین، به ویژه – کار کردند – در نهایت اکثریت زیادی را در هر دو مجلس به دست آوردند.

مک کانل در مصاحبه ای جداگانه قبل از رای گیری گفت که “یکی از بزرگترین روزهایی بود که من اینجا بودم.”

مک کانل گفت: «حداقل در این قسمت، من فکر می‌کنم که ما به انزواطلب‌ها روی آورده‌ایم.

در پایان، 31 جمهوری خواه به این بسته کمک رای مثبت دادند – 9 نفر بیشتر از زمانی که سنا نسخه مشابهی را در فوریه و اکثریت کنفرانس جمهوری خواه مجلس سنا تصویب کرد. مجلس نمایندگان این بسته را در یک سری چهار رای روز شنبه تصویب کرد و بخش اوکراینی با 311 رای موافق در برابر 112 رای موافق بود.

61 میلیارد دلار برای اوکراین در زمانی است که این کشور جنگ زده به شدت به نیروی آتش جدید نیاز دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حملات خود را افزایش داده است. سربازان اوکراینی با تلاش روسیه در میدان نبرد و به دست آوردن قلمرو قابل توجهی دست و پنجه نرم کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به محض تصویب این قانون، تسلیحات دفاع هوایی بسیار مورد نیاز را ارسال خواهد کرد.

زلنسکی روز دوشنبه در پیامی به X گفت: «رئیس‌جمهور به من اطمینان داد که این بسته به سرعت تصویب خواهد شد و قدرتمند خواهد بود و دفاع هوایی و همچنین قابلیت‌های دوربرد و توپخانه ما را تقویت می‌کند.

جمهوری‌خواهان در اکثریت مجلس نمایندگان در تلاش برای کسب آرای بیشتر، لایحه‌ای را به بسته کمک‌های خارجی اضافه کردند که می‌تواند اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی TikTok را از ایالات متحده ممنوع کند، اگر صاحبان چینی آن سهام خود را ظرف یک سال نفروشند. این قانون از حمایت گسترده دو حزبی در هر دو مجلس برخوردار بود.

لایحه TikTok یکی از چندین تغییری بود که جانسون در بسته‌ای که در ماه فوریه توسط سنا تصویب شد، ایجاد کرد، زیرا او تلاش کرد علی‌رغم مخالفت‌های قابل توجه در کنفرانس خود، این لایحه را از طریق مجلس به تصویب برساند. در میان سایر موارد اضافه شده، مقرری است که 9 میلیارد دلار کمک اقتصادی به اوکراین در قالب “وام های قابل بخشش” است. مقرراتی که به ایالات متحده اجازه می دهد تا دارایی های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره کند. و لوایح اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، چین و سازمان های جنایی که فنتانیل قاچاق می کنند.

به نظر می رسد این تغییرات برخی از 9 جمهوری خواه دیگر سنا را به خود جلب کرده است و بیش از نیمی از کنفرانس مک کانل را به همراه داشته است.

سناتور کارولینای جنوبی، لیندسی گراهام، شاهین قدیمی که در ماه فوریه به بسته کمک های خارجی به دلیل مغایرت با قوانین مربوط به توقف مهاجرت در مرز رای منفی داد، از جمله جمهوری خواهانی بود که رای خود را تغییر داد. گراهام گفت: “اگر ما اکنون به اوکراین کمک نکنیم، این جنگ گسترش خواهد یافت و آمریکایی هایی را که در آن شرکت نمی کنند، درگیر خواهد کرد.”

از زمانی که بایدن در تابستان گذشته برای اولین بار این پول را درخواست کرد، این بسته حمایت گسترده ای در کنگره دریافت کرد. اما رهبران کنگره مجبور شده‌اند با تعداد فزاینده‌ای از محافظه‌کاران که دخالت ایالات متحده در جنگ‌های خارجی را زیر سوال می‌برند و استدلال می‌کنند که کنگره باید بر افزایش مهاجرت در مرز ایالات متحده و مکزیک تمرکز کند، مبارزه کنند.

جی دی ونس، سناتور اوهایو، جمهوریخواه که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ است، گفت که علیرغم حمایت قوی از بودجه دفاعی برای اوکراین، مخالفت در میان جمهوریخواهان در حال افزایش است.

ونس گفت: «ایالات متحده خیلی لاغر است و من فکر می‌کنم که این بحث مردم آمریکا را جلب می‌کند و به آرامی بر سنا پیروز می‌شود، اما این یک شبه اتفاق نمی‌افتد».

شکاف فزاینده در حزب جمهوری خواه بین محافظه کارانی که نسبت به کمک مالی بدبین هستند و “جمهوری خواهان ریگان” سنتی تر که قویاً از آن حمایت می کنند، می تواند برای دو رهبر ارشد جمهوری خواه تعیین کننده شغل باشد.

مک کانل که کمک به اوکراین را در اولویت اصلی خود قرار داده است، ماه گذشته گفت که پس از دور شدن فزاینده از بسیاری در کنفرانس خود در مورد کمک به اوکراین و سایر مسائل، از سمت رهبری کناره گیری خواهد کرد. جانسون که گفته بود لوایح را پس از دعا برای رهبری مطرح کرده است، پس از رای مخالف اکثریت جمهوری خواهان به کمک به اوکراین، با تهدید استیضاح مواجه شد.

جانسون پس از درگذشت هاوس گفت: “ما کار خود را اینجا انجام دادیم و فکر می کنم تاریخ به خوبی درباره آن قضاوت خواهد کرد.”

مخالفان در مجلس سنا، مانند مجلس نمایندگان، شامل برخی از سناتورهای چپ هستند که مخالف کمک به اسرائیل هستند، زیرا نخست وزیر بنیامین نتانیاهو غزه را بمباران کرده و هزاران غیرنظامی را کشته است. سناتورهای برنی سندرز، I-Vt.، و جف مرکلی، D-Oregon، به این بسته رای منفی دادند.

سندرز گفت: ما باید به همدستی خود در این جنگ وحشتناک پایان دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید